Mediemissionskampanjen i Tanzania mottogs med en flod av samtal

I samarbete med nästan två tusen lokala församlingar har MedieMission International nått ut befolkningen i den tanzaniska miljonstaden med en effektiv evangelisationskampanj.

Mer än fem miljoner invånare i staden Dar es-Salaam fick höra budskapet om kraften som förvandlar livet genom tro på Jesus. Mediemissionskampanjen i Tanzania inleddes efter två långa och ibland utmanande år av förberedelser. Lokala tryckerier arbetar i sin egen takt för kunderna har vanligtvis inte bråttom. Även telefonbolaget som svarade för kampanjens telefonutrustning och internettrafik orsakade en oväntad situation.

 

Besvikna bussresenärer

På kampanjens första dag dök upp telefonnumret till kampanjens callcenter i stora skyltar runt om i staden. Men telefonerna i callcentret fungerade inte. Tusentals människor försökte ringa upp för att få kampanjboken med 15 spännande berättelser om livsförvandling.

En busschaufför meddelande till kampanjcentret att arga passagerare hade skyllt på honom för att det fanns en annons på bussens sida med ett telefonnummer som inte svarar! Lyckligtvis var många av dem som ringde ihärdiga och ringde på nytt. Inom två dagar reparerades linjerna och folk kom fram till centrets telefoner.

Men efter en stund av lättnad kom det ett strömavbrott! Tack vare ledningsteamets snabba åtgärder kunde man skaffa fram två generatorer för att trygga kampanjcentret mot eventuella framtida strömavbrott.

 

“Elden är lös!”

Sällan har jag upplevt ett lika spännande ögonblick som när samtalen i snabb takt började strömma in. Jag satt i teamledarens kontor i callcentret när korridorerna i envåningshuset där vi befann oss plötsligt fylldes med någonting som lät som ett brandlarm.

Min första tanke var att det var en eldsvåda som brutit ut! Jag rusade ut ur kontoret till centrets stora sal för att se vad det var som hade hänt. Med det var inte en brand, utan alla 30 telefoner ringde samtidigt. Det var sant. Staden hade börjat svara på kampanjens budskap!

 

4 500 samtal per timme!

Callcentret fick 4 500 samtal under den första timmen! Telefonerna ringde var 30:e sekund. Volontärerna som svarade på telefonerna måste hinna hälsa henne eller honom som ringde och ta upp namnet, telefonnumret och adressen. När de 30 telefonerna ständigt ringde såg man hur entusiastiska volontärerna var när de besvarade samtal på samtal.

Pastorer och församlingsledare som såg anstormningen av uppringare till callcentret sade att de aldrig sett något liknande i Dar es-Salaam. Jag tänkte på MedieMissions arbetes vänner, förebedjare och givare. Gud hade rört era hjärtan och denna underbara och minnesvärda evangelisationskampanj hade blivit verklighet.

Hittills har mer än 130 000 samtal tagits emot. Uppringare har beställt kampanjboken för att få veta hur man upplever den förändring i livet som bokens “hjältar” talar om. Skulle innehållet i boken vara nyckeln till en förändring också i deras liv?

Boken presenterar 15 berättelser om den förändring som tanzaniska troende har upplevt i sina liv. Dessutom innehåller boken en “färdplan”, vägledning till hur man kan hitta ett nytt liv i Jesus, samt frälsningsbönen. Berättelserna om livsförvandling presenteras också i TV, radio, tidskrifter och sociala medier.

Under förberedelsefasen utbildades mer än tusen församlingsmedlemmar, främst ungdomar i åldrarna 18–25.  De har arbetat i kampanjens callcenter och tjänat som bokkurirer som tar kampanjböckerna till dem som kontaktat callcentret.

I MedieMissions kampanjteam har medverkat Hani Henein, ledaren för MedieMissions arbete bland araber, Kyösti Frestadius, missionär i Tanzania och ledande pastor emeritus för pingstförsamlingen i Esbo, Finland, församlingsrådet och pastorn Kenneth Grönroos,  samt Jan-Erik Nyman, veteranmissionär i Tanzania.

 

100 000 evangeliserande böcker

Innan jag skulle åka tillbaka hem sade Daniel, den nationella ledaren för kampanjcentret, mycket bekymrat: “De 30 000 kampanjböcker som beställdes har redan tagit slut. Detta är långt ifrån tillräckligt. Inte ens 100 000 kampanjböcker till kommer att räcka!”

Jag visste att 100 000 böcker skulle kosta 700 000 kronor, och det skulle antagligen behövas upp till 150 000 böcker mer. Vi hade inte de pengarna. Jag lovade till Daniel att vi skulle berätta om denna utmaning till våra förebedjare och givare. På något sätt skulle Herren förse oss med det vi behöver.

Mediekampanjen som pågick i en månad fortsätter ännu i november. Uppföljningen kommer att fortsätta långt fram till nästa år. Det råder ingen tvekan om det: i Tanzania har skördetiden börjat.

Hannu Haukka

 

För att stödja tryckningen av en ny upplaga på kampanjböcker för Tanzania, var god och besök vår donationssida.