Kampanjen i östra Ukraina skjuts upp till våren

Det har varit oroligt i krigsområdet på senare tid.

Mediekampanjen, som hade planerats äga rum i höst i krigsområdet i östra Ukraina, skjuts upp till våren på grund av det stundande valet. Förhoppningsvis kommer kampanjbudskapet att verka helande på invånarna i området och bidra till attitydförändringar. I den här delen av Ukraina behövs en stor dos av förlåtelse.

 

Orsaken till att kampanjen skjuts upp är bland annat det kommande valet av president och en ny duma.

 

– I höst kommer alla medier att ägna sig åt politiken i landet. Eftersom vi bland annat använder oss av personfoton i utomhusreklamen, kan man lätt få för sig att de som delar med sig av sina livsberättelser är kandidater i presidentvalet. Därför har vi bestämt att vi skjuter upp kampanjen, berättar Hannu Haukka, verksamhetsledare för MedieMission International.

 

 

Intensifierad skottlossning i krigsområdet

Mediekampanjen i östra Ukraina kommer att täcka ett område på över 350 kilometer längs med krigsfrontlinjen som börjar i söder från Mariupol och sträcker sig till staden Slovjansk i norr.

Krigsområdet i östra Ukraina är fullt av sönderskjutna bostadshus. Bilden är från Slovjansk år 2015.

Skottlossningen har intensifierats i krigsområdet på senare tid.

– I byarna nära Mariupol hade det skett 33 väpnade angrepp dagen före mitt besök i området. Attackerna hade utförts mot den ukrainska sidan från det område som kontrolleras av de ryska separatisterna. Detta är oroväckande. Ingen vet om det handlar om en tillfällig krigsoperation eller en längre bestående.

Man hade också öppnat eld mot och drivit iväg de trupper som OSCE (Europeiska säkerhets- och samarbetsorganisationen) skickat till området som observatörer. Detta säger något om hur spänt läget är.

 

En helande och attitydformande kampanj

Hannu Haukka tror att mediekampanjen kommer att bli betydelsefull för de 1,5 miljoner invånarna i krigsområdet.

– Vi är mycket nöjda med att budskapet om en förändring i människans inre sprids. Det budskapet inbegriper uppmaningen att ge och få förlåtelse där krigsbrott skett. Vi tror att den här kampanjen leder till helande och att dess livsberättelser kommer att förändra invånarnas åsikter och attityder.